Naar het overzicht

De ervaring van Marc

"Laat mensen doen wat ze kunnen"

"In mijn tijd als coach van de Nederlandse hockeydames ontdekte ik dat mensen makkelijker in een flow komen als ze mogen doen waar ze goed in zijn. Het is leuker om van een 8 een 10 te maken dan dat je je 4 moet proberen op te rekken naar een 6. Wie heeft er uiteindelijk nou ooit een wedstrijd gewonnen op zijn zwakke punten? Ik ben tevens de expertise van het team gaan benutten. Meedenken inspireert. En eenmaal geïnspireerd, ben je bereid harder te rennen. Mensen willen namelijk best veranderen maar ze willen niet veranderd worden. Tegenwoordig geef ik veel ‘lean trainingen’, waarbij je echt gaat kijken naar effectiviteit. Wat is goed voor je klant, wat draagt bij aan de klanttevredenheid en welke stappen in het proces zijn overbodig?"

Zo snel mogelijk horen of het goed is gegaan

"Met die bril heb ik ook het proces bekeken rond mijn knieoperatie. Hoe ‘lean’ is het ziekenhuis? Ik koos voor het St. Anna Ziekenhuis, ook al woon ik in Den Bosch, omdat ik vertrouwen had in de chirurg én omdat ik zelf kon aangeven wanneer die operatie het beste in mijn drukke agenda paste. Zo belangrijk! Je eerste behoefte na zo’n operatie? Zo snel mogelijk horen of het goed gegaan is. Gelukkig werd in die behoefte voorzien. Ik heb het Anna ervaren als zeer gastvrij en klantvriendelijk.

Van oudsher is een ziekenhuis een plek met bedden. Ik geloof echter dat in de meeste gevallen beweging het snelst leidt tot herstel. Je moet mensen vooral laten doen wat ze nog kunnen! Ik begon de dag na mijn operatie te oefenen in de Flex machine. Geweldig ding! Zodra ik mijn knie weer in een hoek van 90 graden kreeg, mocht ik naar huis. Uiteraard had ik, zoals elke topsporter, de lat net even iets hoger gelegd. Maar 95 graden op dag 2, dat was dan weer niet echt de bedoeling volgens de fysiotherapeut ;-)"

 

Foto: www.roybeusker.nl