St. Anna Logo

Mountainbiker Twan Joosten wil sneller fietsen. Zo hard mogelijk een mountainbikeroute racen en daarin steeds beter worden. Begin 2020 startte hij met de trainingsbegeleiding bij inspanningsfysioloog Bart Vromans van TopSupport. “Voordat ik deze trainingsbegeleiding volgde, deed ik maar wat. Zonder echte kennis over het opbouwen van mijn conditie. Een jaar later ken ik mijn lichaam een stuk beter en weet ik hoe ik het meeste uit mijn training haal”, vertelt Twan.   

                Trainingsbegeleiding met TopSupport
Met welk doel je ook bij TopSupport aanklopt, de trainingsbegeleiding is voor iedereen. Voor een nulmeting laten we op aanvraag een sportmedisch onderzoek uitvoeren. Zo brengen we precies in kaart wat je fysieke staat nu is en waar je naartoe wilt. De trainingsbegeleiding is maatwerk. Twans doel was bijvoorbeeld meer conditie opbouwen zodat hij nog sneller kon fietsen.

 

 

Startpunt opbouwen conditie

Een inspanningstest, bloeddrukmeting, longfunctieonderzoek en een gesprek met de sportarts om te checken hoe je er lichamelijk voor staat. Twan onderging dit en nog veel meer bij het Uitgebreide Sport Medische Onderzoek. “Van tevoren gaf ik aan dat ik drie keer per week mountainbikete. Vaak een rondje van anderhalf à twee uur. Het doel werd om daarin steeds sneller te worden.” Op basis van de hartslagzones die uit de uitslagen te zien zijn, bepaalt Bart uiteindelijk Twans trainingsschema.  

“Aan de resultaten van het onderzoek zat geen oordeel vast. Er werd niet gezegd of ik een goede of slechte conditie heb.”    

Halverwege de rit

Om ervoor te zorgen dat Twans lichaam niet went aan de trainingen, worden intensiteit en duur afgewisseld. Zo worden zijn spieren iedere week geprikkeld en uitgedaagd met een ander trainingsthema. Een trainingsblok duurt vier weken. “De ene week fietste ik drie lange intervaltrainingen, de andere week drie blokken van vier korte intervaltrainingen en weer een andere week drie blokken van bijvoorbeeld zes sprints. De laatste week is een rustweek.”

Met behulp van zijn eigen Garmin legt Twan de trainingsdata, zoals zijn hartslag, vast. Voor een compleet beeld legt hij in Trainingpeaks vast hoe hij zich voelde voor en na een training. “Bart volgt de data en bespreekt na ieder trainingsblok hoe het gaat. Hij  kijkt of de intensiteit vervolgens opgebouwd kan worden.” Als Twan aangeeft dat hij iedere keer niet echt uitgeput is, dan wordt de training zwaarder gemaakt.

Trainingpeaks
In de app Trainingpeaks zet de TopSupport begeleider de trainingen klaar. Resultaten worden gesynchroniseerd en bekeken. Nieuwe trainingen worden op die data  gebaseerd. Wanneer trainingen niet worden volgehouden, omdat ze bijvoorbeeld te zwaar zijn of het herstel niet goed is, worden deze aangepast.

Finishline

Na een jaar trainingsbegeleiding bij TopSupport werkt Twan nog altijd aan vooruitgang. “Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over mijn lichaam en manier van trainen. Voorheen dacht ik altijd intensief te moeten sporten om mijn conditie meer op te bouwen. Maar rust nemen is juist ook goed. En met het resultaat ben ik heel erg blij. Mijn tweede inspanningstest liet vijftien procent progressie zien. Een rondje dat ik vaak fiets in Best, doe ik nu ruim één minuut sneller dan een jaar geleden”, zegt een trotse Twan. “Nu is het de uitdaging om de intensiteit nog verder op te bouwen”

Ga aan de slag om je conditie op te bouwen. Of stel een heel ander sportdoel. Trainingsbegeleiding van TopSupport helpt je verder.

 

Twan Joosten startte een jaar geleden met trainingsbegeleiding bij TopSupport om zijn conditie verder op te bouwen.